7 клас

28.05.2020
Історія України

25.05.2020
Всесвітня історія
Виконайте вправи



21.05.2020 Історія України
Тема: Повторення курсу "історія України" 7 клас
Завдання.
1. Повторити теми"Княжа доба", "Галицько-Волинська держава", " Українські землі у складі інших держав"
2. Виконати  підсумкову контрольну роботу
Код доступу 4607819
Використати цей код, відкривши посилання
join.naurok.ua




18.05.2020   Всесвітня історія
 Тема: Контроль знань з історії Середньовіччя
Завдання.
 1. Виконати контрольну роботу
Код доступу 861310
Використати цей код,відкривши посилання
join.naurok.ua

2. Переглянути відео "Середньовічний Китай"
 https://www.youtube.com/watch?v=bJLIjwUjC7Q
3. "Середньовічна Індія"
https://www.youtube.com/watch?v=8kTG4b3Bhto



14.05.2020  Історія України
Тема:Розвиток середньовічної культури в 14-15ст.
Узагальнення.
Завдання.
1. Переглянути відеоурок 
https://www.youtube.com/watch?v=yQzYR-KnbGk
2. Повторити розділ "Руські удільні князівства у складі сусідніх держав.Кримське ханство"
2. Виконати контрольну роботу!!!

Код доступу 799943
Використати цей код,відкривши посилання
join.naurok.ua


 07.05.2020 ІсторіяУкраїни
Тема: Суспільне і церковне життя в 14-15столітті. Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста. Магдебурське право.
Завдання.
1. Прочитати матеріал параграфа.
2, Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=L1_3j97bCMQ
3.Виконати тести 
Код доступу 526472
Використати цей код, відкривши посилання
join.naurok.ua




04.05.2020 Всесвітня історія 
Тема : Держави Центральної та Східної Європи в 10-15ст. 
Завдання. 
1.Опрацювати матеріал параграфа25, зверніть увагу на портрети історичних діячів. розгляньте таблицю на сторінці 178.
2. Переглянути відеоурок за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=fAdg14Aclf4
3. Виконати тести 
https://docs.google.com/forms/d/1Shm7diZdEvoJOCO29yhXEt-lsIteOtIFssp9mKq40oQ/edit



30.04.2020 Історія України
Тема: Державва ФЕОДОРО в Криму. Утворення Кримського ханства.
Завдання. 
1.Ознайомитись з матеріалом параграфа.
2.Переглянути відеоурок 
https://www.youtube.com/watch?v=znD7GGzM9-Y
3. Культура Кримського ханства
 https://www.youtube.com/watch?v=uzCggPYNeS8
4.Виконати тести 
Код доступу 875510

Використайте цей код,відкривши посилання
join.naurok.ua



27.04.2020  Всесвітня Історія
Тема: Раннє Відродження і гуманізм.
 Архітектура та мистецтво.
Завдання. 
1.Прочитати параграф 23-24.
2. Переглянути відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=eePic4WDMmQ
3. Переглянути презентацію за посиланням 
https://naurok.com.ua/prezentaciya-arhitektura-ta-mistectvo-serednovichchya-143074.html
4. Заповнити таблицю та зробити самооцінку
 Діяч. Сфера творчості
 Найвідоміші   твори
 Особливості його творчості





























23.04.2020 Історія України
Тема : Українські землі у складі іноземних держав ХІV-XVст.

Завдання. 

1. Прочитати матеріал підручника
2. Переглянути відеоурок за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=3X1FXX6G0Wk&list=RDCMUCyp0X1iEjN3pY7Ck9q3kAw&start_radio=1&t=7

3.Виконати тести 
Код доступу 514839
 Використайте цей код, відкривши посилання
join.naurok.ua



16.04.2020 Історія України
Тема: Українські землі в складі Великого князівства Литовського..
Завдання.
1.Опрацювати матеріал підручника.
2.Переглянути відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=ECcLWK1lY6A
3. Виконати тести 
https://docs.google.com/forms/d/1XVFhqnZEwxp_OZ_deRXweINDRKBavU4LTbCqoXLS17g/edit


13.04. 2020 Всесвітня історія
Тема:Середньовічні школи та університети.
Життя середньовічного студента.
Завдання.
1. Прочитати матеріал параграфа 22.
2. Переглянути презентацію
 https://www.youtube.com/watch?v=97H9lc3uxhE
3. Виконати  в зошитах з презентації завдання 2,3,4 за бажанням.Оцінити свою роботу.



09.04.2020 Історія України
Тема: Узагальнення з теми "Галицько-Волинська держава"
Завдання.
1. Повторити розділ "Галицько-Волинська держава"
2. Переглянути відео за посиланням 
https://www.youtube.com/watch?v=8q4kjdMt6JA
3. Виконати контрольну роботу !!!
 Код доступу 509274
 Використайте цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua


06.04.2020 Всесвітня історія
Любі діти, продовжуємо дистанційне навчання!!!
Тема: Вплив церкви на середньовічне суспільство
Завдання.
1. Прочитати парагрф 21, звернувши увагу на терміни:"індульгенція", "інквізиція", "єретик", " схизма".
2. Переглянути відео за посиланням 
https://www.youtube.com/watch?v=-PVuzKNCmU0  
3. Виконати тести за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/169EQZusxM7APeBQUD3XCWF1uDZSxtJ4vBgk7VyWIIwU/edit


26.03.2020 Історія України
Тема: Культура Галицько-Волинської держави
Завдання.
1. Прочитати матеріал підручника
2. Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=Bq_RZX_vFr8
3. Виконати тести за посиланням
  https://docs.google.com/forms/d/1o3bU9i38kinGrCDzxpCTwUNb4B6SNxte6rSW3My7o3Y/edit?usp=drive_web


23.03.2020  Всесвітня історія
Тема:Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування.
Завдання.
1.Опрацювати параграф 20, розглянувши малюнки на с. 142.
2. Переглянути відео за посиланням 
https://www.youtube.com/watch?v=-WxugTj74_k 
https://www.youtube.com/watch?v=46q8b5A9oRg 
3.Виконати тести.  Відкрити тут

19.03. 2020  Історія України
Тема: Галицько-Волинська держава за наступників Данила Галицького.
Завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника, звернувши увагу на поняття"ярлик",  "баскак" .
2. Переглянути відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=wVX2SM4MAks.
3. Виконати тести з вивченої теми. 





16.03.2020

7 клас Всесвітня історія
Тема: Середньовічні держави
Перегляньте відео иа опрацюйте параграф 15

Виконайте тест

12.03.2020

7 клас Історія України
Тема: Галицько-Волинська 
Завдання: Перегляньте відео та виконайте тест



12.03-03.04.2020рік

7 клас Історія України.
Тема: Галицько-Волинська держава за князя Данила.
Завдання:  Виконати тест за посиланням

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdW0DJXusCpG_5CoC0-wwQTPbXxBX72ifPqUjyxp2Fe-PD0bw/viewform








10.02-11.02.2020


7 клас  Всесвітня історія

Тема: Франція ХІ-ХУ ст.

Завдання .

1.Опрацювати параграф 13.

2. Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=QJMDdOjLHe4

3. Записати причини та наслідки Столітньої війни


7 клас  Історія України

31.01.-07.02.2020
ШАНОВНІ  7-КЛАСНИКИ! ПРОПОНУЮ ВИКОНАТИ НАСТУПНІ ЗАВДАННЯ:

1.     В зошитах тестові завдання
ТЕМА: КИЇВСЬКА РУСЬ У ІІ ПОЛОВИНІ ХІ – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІІІ СТ.
                                                                
1.Позначте, коли відбувся з’їзд князів у Любечі
А.1068р. Б.1097 р. В.1072 р. Г. 1169 р.

2.Вкажіть ім’я князя , який у 1169 р пограбував та спалив Київ
А.Ярослав Осмомисл                            Б. Андрій Боголюбський
В. Володимир Мономах                      Г. Юрій Долгорукий

3.Назвіть племена ,з якими постійно боровся Володимир Мономах
А. Половці   Б. Печеніги   В. Угорці    Г. Поляки

4.Вставте пропуски у речення
Володимир Мономах вніс до «Руської правди» і «Правди Ярославовичів» доповнення - «………………………………………………» . У ньому він обмежив права ……………………….., таким чином  утруднювалось перетворення людей на……………………………..   .

5. Вкажіть правильне судження
Наслідком битви на р. Альті 1068 р. був
1.Виступ киян проти князя Ізяслава Ярославовича 2.Утвердження в Києві Володимира Мономаха
А.Обидва варіанти правильні                   В.Тільки 2- й варіант правильний
Б.Тільки 1- й варіант правильний            Г.Обидва варіанти неправильні

6.Вставте пропуски у речення
При дворах князів жили поети – співці, що прославляли своїх господарів. У « Слові о полку Ігоревім» як взірця поетичної майстерності  згадують……………………………………………………………………….

7.Дайте визначення поняттям
Вотчина______________________________________________________________________Феодальна роздробленість ______________________________________________________

8. Прочитайте уривок і назвіть  автора та твір
«… Убогих не забувайте, але наскільки є змога, по суті годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступіть самі… Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його…»

9. Встановіть відповідність
1.1113-1125рр.       А. Ярослав Осмомисл
2.1125-1132рр.       Б. Володимир Мономах
3.1141-1153 рр.      В. Володимирко
4.1153-1187рр.      Г.МстиславВеликий
                               Д. Володар
10.Складіть історичний портрет Володимира Мономаха.
11. Назвіть причини феодальної  роздробленості  Київської Русі?


  2.ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО ЗА ПОСИЛАННЯМ ТА ПОДІЛИТИСЯ ВРАЖЕННЯМИ:


7 клас  ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ
Тема: Середньовічні держави – Англія.
Завдання.
1.Прочитати параграф.
2.Переглянути презентацію «Англія»
3. Опрацювати матеріал та дати відповіді на питання.
А)Норманське завоювання АнгліїНа початку Х ст. на півночі Франції з’явилося нове князів­ство - Нормандія. В XI ст. його очолив енергійний, властолюбний та розумний герцог Вільгельм.
В Англії у цей час тривала боротьба з датчанами. У 1042 р. англійський король Едуард Сповідник вигнав датчан з острова. У 1066 р. він помер, не залишивши спадкоємця. Англійці обрали нового короля - Гарольда. 





Б) Реформи Генріха ІІ.

Англія після норманського завоювання стала являти собою образ централізованої монархії в правління Генріха I (1110-1132 рр) і особливо Генріха II Плантагінета (1154-1189 рр). Під час правління Генріха II були проведені важливі реформи
Записати в зошит
Реформи
Зміст
Значення
Судова реформа
1.Право вільним людям звертатися до суду.
2.Расследованіе в суді проводили 12 осіб з числа місцевих жителів
 Обмеження влади феодалів над вільними людьми, виникнення суду присяжних.
Військова реформа
1.Заміна обов'язкової військової служби грошовим платежем «щитові гроші»
2.Созданіе найманого лицарського війська.
Зменшилася залежність короля від військових сил феодалів.
Адміністративна
реформа 
Посилення влади шерифів: збирав податки, переслідував порушників, головував у суді, командував ополченням.
Влада короля спиралася на чиновників, підлеглих безпосередньо йому.
  

В)Боротьба короля і феодалів. «Велика хартія вольностей»
Після смерті Генріха II його сини Річард Левине Серце (1189-1199 рр) і Іоанн Безземельний (1199-1216 рр) продовжували перетворення, намагалися і далі зміцнити авторитет королівської влади. Іоанн зіткнувся з опором баронів, які були незадоволені збільшенням поборів для організації боротьби з французами. Війна велася невдало, король втрачав свої землі у Франції. 
  •  Які події спричинили підписання хартії?
Король змушений був прийняти вимоги бунтівних баронів і підписати спеціальний документ 15 червня 1215р.  «Велика хартія вольностей
Запитання і завдання для учнів.
1.Який принцип проголошувався в статті 39?
2. Про права, яких станів йдеться в документі? Про які станах тут не згадується?
3. Перелічіть права і свободи, названі в документі?
4. Поясніть, чому англійці вважають цей документ «початком англійської свободи».
Г) Створення парламенту.
При сина Іоанна Безземельного, Генріху III (! 216-1272 рр) в країні кілька разів встановлювалося баронське правління, яке неминуче вело до громадянської війни. Військо повсталих під проводом Симона де Монфора розгромило королівські сили під Льюсу. Полонені в битві король Генріх і його спадкоємець Едуард були змушені підписати угоду і прийняти вимоги повсталих. Щоб зміцнити свою владу Симона де Монфор 20 січня 1265 в Весмінстере зібрав перший англійський парламент (від французького «парле» - говорити).
 Питання щодо виникнення та функцій парламенту розглядаються шляхом практичної роботи ( роботи у малих групах з документами ) С. 149-150
Англійський парламент стверджував податки і збори. В Англії не було ворожнечі між лицарями і городянами. Їх згуртованість призвела до того, що король був змушений в 1297 році видав закон «Про неразріашеніі податків». З цього часу жоден податок не може збиратися без згоди Палати громад.

Д) Повстання Уота Тайлера.
Навесні 1381 на південному сході Англії почалося повстання, що охопило половину країни. Селяни громили монастирі і феодальні маєтки, палили списки феодальних повинностей, вбивали складальників податей. На своєму прапорі англійські селяни написали: «Хай живе король Річард і його вірні громади» і пояснювали, що борються не проти короля, а проти його «дурних радників».
перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=TtFuBc0g4_Y
Питання: Про яку межу селянських повстань це свідчить?
Уот Тайлер був заманений на переговори і убитий, після чого феодали розгромили залишилися без ватажка повсталих.
      Питання: Як слід охарактеризувати поведінку селян і дію феодалів?
Під час повстання Уота Тайлера, повсталі були фактично господарями Лондона, король написав грамоту, в якій говорилося: «Та стане відомо, що за особливою нашої ласки ми відпускаємо на волю всіх наших підданих і звільняємо кожного і всіх від кріпосного стану». Коли ж повстання було придушене, король оголосив селянам: «Ви були кріпаками і залишитеся ними; ви залишитеся у кріпосному стані, але ще незрівнянно гіршому і більш тяжкий ».
     Питання: На підставі цих висловлювань оцініть поведінку короля.
Після придушення повстання Уота Тайлера багатьох його учасників судили. Їх звинувачували в тому, що, захопивши замок або монастир, вони несли документи і судові протоколи, в яких вказувалися розміри селянських наділів і повинностей, знищували списки платників податків в канцеляріях чиновників.
     Питання: Чим пояснюються такі дії повсталих селян? Про якої причини повстання свідчать ці факти?

Е)Від станово-представницької монархії до необмеженої королівської влади.
 Відео " Війна Білої та Червоної троянд"

Висновок: Війна Червоної та Білої Троянди послабила крупну аристократію. Головну роль в управлінні країною грали представники графств і міст. У 1485 році на королівському престолі утвердилася нова королівська династія ТЮДОРІВ. В Англії встановилася обмежена парламентом монархія.


                     ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАїНИ
                                Виконати тести
 Варіант 1
1. Вкажіть на території якого племені виникло місто Київ?
А.Полян  Б. Деревлян В. Тиверців  Г.Уличів
2. Визначте, куди князь Святослав збирався перенести столицю своєї держави?
А. Любеч Б.Доростол В. Переяславець Г. Біла Вежа
3. Назвіть найбільший торгівельний шлях Київської Русі.
4.Прочитайте вислови і напишіть ім’я їх автора:
«Хай буде се мати городам   руським»
5.Прочитайте визначення і напишіть поняття, що відповідає змісту:
«Хронологічно послідовний запис історичних подій»
6. Вкажіть , хто із князів загинув під час збору данини з древлян у 945 р.:
А.Аскольд      Б. Ігор   В.Олег     Г. Святослав.
7. Дайте визначення термінам:
Дружина  - ……………Натуральне господарство -  …………………                                                                       
8. Встановіть відповідність між князями та їх діями:
1. Олег                                              А. Здійснив похід на Візантію у 860 р.    
2. Ігор                                                Б. Встановлено чіткий збір данини
3.Ольга                                             В. Здійснив вдалі походи на Візантію в 907 і 911 рр.
4.Святослав                                     Г.Підкорив уличів і древлян
                                                           Д. Знищив Хозарський каганат
9.Знайдіть помилку у реченні. Нижче запишіть правильний варіант речення доповнивши його.
У 860 р князь Олег здійснив похід на Візантію.
10. Поставте події у хронологічній послідовності:
А.Хрещення Ольги                           Б.Похід Олега на Константинополь
В.Знищення столиці древлян        Г. Смерть Аскольда
11. Розкажіть про життя людей у місті і селі в період виникнення Київської Русі.
12. Опишіть правління княгині Ольги та її реформи.      


Варіант 2
1. Вкажіть, яку назву мала держава східних слов’ян?
А.Руська держава  Б. Українська держава В. Куявія  Г. Київська Русь
2. Вкажіть, який князь прибив свій щит на воротах Константинополя
А. Аскольд    Б.Олег  В. Ігор Г. Святослав
3. Назвіть місто, звідки прийшов князь, що заснував династію Рюриковичів.
4.Прочитайте  слова князя Олега і напишіть назву міста, про яке йдеться в уривку «Хай буде се мати городам   руським»
5.Прочитайте визначення і напишіть поняття, що відповідає змісту:
«Щорічний об’їзд князем підвладних йому територій для збору данини»
6. Вкажіть , хто  загинув з  київських князів  внаслідок змови варязьких воїнів на чолі з князем Олегом
А.Аскольд     Б. Ігор   В.Ольга    Г. Святослав.
7. Дайте визначення термінам:
Анти  - ..…….Князь  -   
8. Встановіть відповідність між  іменами князів  та  роками їх правління
1. Аскольд і Дір                                А. 964-972 рр..    
2. Олег                                                Б. 945-964 рр.
3. Ігор                                                 В. 850 – ті рр.-882 рр.
4. Ольга                                             Г. 882-912 рр.
                                                            Д. 912-945 рр.

9.Знайдіть помилку у реченні. Нижче запишіть правильний варіант речення, доповнивши його.
Перший військовий похід князя Святослава закінчився у 941 р . поразкою, а другий 944 р. - завершився укладенням вигідного для Київської Русі мирного договору.
10. Поставте події у хронологічній послідовності:
А.Похід Святослава на Болгарію 
 Б.Заснування міста Києва
В.Запровадження «уроків» - чітких розмірів данини
 Г. Похід Ігоря у Закавказзя
11. Розкажіть про  розселення племінних союзів східних слов’ян на території України.
12. Опишіть правління князя Святослава та його реформи.


7 клас Всесвітня історія
Тема уроку: Арабський халіфат.
Мета: Ознайомити учнів з виникненням ісламу, основними догматами цієї релігії; становленням Арабського халіфату;.

Хід уроку
І. Вивчення нового матеріалу.

Араби вели кочовий спосіб життя. Вони розводили коней, овець, верблюдів.
Кочових арабів називали – бедуїнами («степовиками»).
Вздовж берега Червоного моря проходив торгівельний шлях з візантії в Африку та Індію. На цьому шляху виникали торгівельні містечка, найбільшим з них було місто Мекка.
Араби були язичниками (семітами) поклонялися сонцю, місяцю і т. д., вірили в добрих та злих духів.
Шлях па́хощів (або ж ла́данний шлях) — торговельний шлях, який в античності пов'язував південь Аравійського півострова з країнами Середземномор'я і Месопотамії.
Доісламські  вірування арабів.
Арабські племена тривалий час залишалися прихильниками поганської віри і поклонялися багатьом богам. Для них священними були природні й витесані кам’яні брили та стовпи (бетілі), що вважалися місцем проживання богів або самими богами. У південній і південно-західній частині півострова було чимало християн та іудеїв.
Головною арабською святинею вважався храм Кааба (з араб. — куб), що знаходився в центрі Мекки. Це була кам’яна будівля кубічної форми. У північну стіну храму був вмурований великий Чорний Камінь. Походження каменю загадкове. Одні вважають, що це метеорит, а інші переконані, що його винесла з підземних надр вулканічна лава. За переказом, Чорний Камінь був переданий ангелом або Адаму, або Аврааму, спільному праотцеві арабів і євреїв. Цьому каменеві поклонялося багато осілих і кочових племен. Щоб заохотити якомога більше людей відвідувати ярмарки в Мецці, навколо Кааби були розставлені ідоли всіх (понад 300) племінних божків.

Іслам - одна з світових релігій, поширена в країнах Близького та Середнього Сходу..
Засновником ісламу вважається Мухаммед, чи Магомет. Який народився близько 570 р. в місті Мекка. У віці 40 років був покликаний Аллахом нести його слово людям. І він став проповідувати ісламську релігію. Помер він у 632 році.
630 рік - утворення Арабської держави
  За Мухаммеда відбулося об`єднання арабів. На час смерті Мухаммеда під владою мусульман перебувала більша частина Аравії (супроводжується показом на карті).
Найбільші території були завойовані за халіфа Омара.
640 р – захоплення Візантії, Сирії, Палестини
642 р – захоплення Єгипту
709 р. – захоплення Північної Африки
711 р . – Піренейський п-ів
732 р. – битва при Пуатьє, поразка арабів.

У 750 р. владу в Халіфаті захопили династія Аббасидів (нащадки Аббаса, дядька Мухаммеда). За Аббасидів завоювання майже припинились. Вони намагалися зберегти те, що було здобуто раніше. Провінціями управляли намісники (еміри) вони ставали незалежними від халіфів. Арабська держава припиняє своє існування.
Культура арабського світу.
Математика: створили алгебру.
Астрономія: зуміли приблизно обчислити розміри Землі. Вчений Аль-Біруні висловив здогад про те, що Земля рухається навколо Сонця.
Географія: склали карти відомих їм країн та морів.
Медицина: Авіццена описав ознаки багатьох хвороб.
Література: «Тисяча і одна ніч», поема «Шах-Наме»-Фурдоусі, поет Аль-Маарі.
Супроводжується показом ілюстрацій.
Мистецтво: спорудження палаців, мовзолеїв. Мечетей.

Від арабів європейці запозичили не тільки цифри, а й назви багатьох зірок, в них вони навчилися креслити карти, користуватися компасом та глобусом, твори по медицині стали настільними книгами європейських лікарів.

Домашнє завдання.
1.Опрацювати параграф 6.
2. Заповнити таблицю в зошитах

Франкська імперія
Візантійська імперія
Арабський халіфат
Період існування



Території



Видатні діячі





Презентація до уроку


урок д.галицький 2 from pupilsShostka

Відео про Данила Галицького

Тема уроку : Зовнішня політика  князя Данила  Галицького. Коронація.
 Мета:
Завдання уроку:
-         довести, що князювання Данила було добою розквіту Галицько-  Волинської держави;
-         визначати  напрямки внутрішної та зовнішньої  політики Данила Галицького;
-         аналізувати літописні джерела та використовувати їх для складання            характеристики історичного діяча

  Нашим гідом сьогодні буде людина, про яку можна сказати такі слова:
«Народжений керувати, він з дитинства змушений був поневірятися по сусідніх королівських дворах, зі зброєю в руках  добиватися  своєї вотчини. Його діяльність на благо своєї землі викликала  повагу навіть у його ворогів, а літописець називає його Мудрим, як Соломон».
- Про якого князя іде мова? Хто такий Соломон?
Соломон еврейський цар, був ще молодий, коли став на престол. Дуже люблячи Бога, він розпочав своє  царювання усердною молитвою і приніс Богу тисячу жертв. Бог з'явився йому уві і сказав: "Проси у Мене, що ти хочеш. Я дам тобі." Соломон відповідав: "Господи! Ти поставив мене царем, а я ще молодий, тому дай мені мудрість управляти Твоїм народом." Прохання це було приємно Богу, і Він дав Соломону мудрість, а разом із ще багатство і славу.
Проблемне питання:
    Чим Данило Галицький заслужив повагу не тільки на рідній землі, а у ворогів? Які дії князя Данила доводять його мудрість, мужність, наполегливість?
- А коли ж все це відбулося?
2. Хронологічна задача
 Скільки років було Данилові  під час  битви на річці Калці, у якій брав участь, якщо з літопису відомо, що коли загинув його батько у 1205р, князеві було 4 роки?
1205-4=1201р.-народження князя
1223-1201=22р.
 Відповідь: 22роки було Данилу під час битви на р..Калці.
3.Короткий репортаж про Данила Галицького.
З цим князем вже знайомі ми,
Про нього слава між людьми.
Він землі батьківські з’єднав,
Від ворогів обороняв,
Бо мав він надзвичайну силу.
І звали князя всі (Данило).
Саме в цьому відео фрагменті будуть висвітлені напрямки внутрішньої та зовнішньої політики князя. Увага на екран.
4.Робота з літописними джерелами про зовнішню політику князя.(2б.)
Клас об’єднується в 3 групи.
Працюєте в групах з уривками з Галицько-Волинського літопису.
Словникова робота: 
Кумиз - -  кисломолочний напій з кобилячого молока, отриманий в результаті молочнокислого і спиртового бродіння.
Ярлик- грамота на князювання, яку видавав монгольський хан руським князям.
1група: «Подорож Данила Романовича до Батия» . Елемент театралізації.
На маючи змоги встановити надійний заслін силам Золотої Орди, Данило був змушений поїхати на переговори до хана Батия, столиця якого Сарай знаходилася поблизу гирла Волги.
Автор: Вклонившись низько землі руській, рушив домовитися з ханом Батиєм про мир.
Данило: - Хай і дорого коштуватиме мені, але мир дасть змогу Русі зібрати сили, відбудувати міста, укріпити нові фортеці.
Автор: Данило увійшов до Батия, поклонився за татарським звичаєм.
Хан Батий: -Данило! Чому ти єси давно не прийшов? Але  якщо нині ти прийшов, єси, -то й се добре. Чи п’єш ти чорне молоко, наше пиття, кобилячий кумиз?
Автор: Випити кумис із ханських  рук - велика честь.
Данило: - Знаю, знаю, що негоже пити кобиляче молоко, бо воно - чорне. Хто вип'є кумиз, той визнає перед світом свою підлеглість.
Автор: Замислився на мить, та знав, що іншого способу немає.
Данило: Досі я не пив, а нині, ти велиш - я вип'ю.
Автор: Випивши, поклонився князь Данило Романович, що був князем Великим, тепер сидить на колінах і холопом себе називає!
Данило: - О, лихіша честь татарська, і все-таки краще данина, ніж загибель!
Автор: Пробув же князь у них днів двадцять і пять, а тоді одпущений був, і поручена була земля його йому. І прийшов він у землю свою, і зустрів його брат Василько і сини його. І був плач через образу  його, але ж більша радість, що він є здоров!»
Дати відповіді  на запитання  (2бала). 
- Опис якої події ви почули? (Зустріч князя з ханом Батиєм).
- Скільки часу знадобилося Данилу Галицькому, щоб одержати ярлик? (25днів)
- Якими почуттями був переповнений Данило, приймаючи від хана кумиз? (Ціною власного приниження мудрий політик Данило Галицький зберіг недоторканість рідної землі, не допустив туди татарських баскаків і не став платити постійної данини, лише час від часу надсилаючи дарунки Батию. Він виграв час для організації відсічі)
- Як ви вважаєте,отримання князем Данилом  ярлика від хана необхідне було для держави в той час ? Чому ви так вважаєте?(Щоб монголо-татарська навала не розгромила Г-В державу, Данило пішов мудрим шляхом. Він визнає зверхність хана і випиває кумиз)
 2група: Ви зараз станете істориками-дослідниками, відправитесь  до архіву і попрацюємо з історичним документом
 «Зустріч Данила Романовича з угорським королем Белою ІУ» с.134 п.2. (підручник).
Шлюбна дипломатія – встановлення дипломатичних відносин шляхом укладання шлюбів між  представниками правлячих родів тих чи інших країн
Евристична бесіда за запитаннями по джерелу.
-         Про яку подію говориться в уривку?(Зустріч князя Данила З угорським королем БелоюІУ)
              - Чому Данило погодився допомогти угорському королю?(Перемога в Ярославській битви1245р. мала велике історичне значення. 1- вона  надовго зупинила агресію Угорського королівства на північ від Карпат, 2- піднесла міжнародний авторитет Галицько- Волинської держави. )
-         Про що могло свідчити його вбрання «за  звичаєм руським»?(Після цього угорський король змушений був налагодити дружні стосунки з Данилом і навіть одружив свою дочку з сином Данила-Левом.Ця подія піднесла міжнародний авторитет Галицько-Волинської держави, тому Данило з гордістю їхав поруч з королем у за звичаєм руським.
-         Про які риси вдачі князя Данила  свідчить уривок?(хоробрий воїн, мудрий полководець)

3група: «Коронація Данила Галицького» с.135 п.3 (підручник)
КОРОНАЦІЯ - урочиста церемонія покладення корони на князя Данила Романовича королівською короною, надісланою від Папи Римського Іннокентія ІУ
Скі́петр — оздоблена коштовним камінням та різьбленням палиця, що є символом, знаком царської влади;
Вправа «Пошук інформації»
Евристична бесіда за запитаннями по джерелу.
         На вашу думку, чи була доцільна коронація  Данила Галицького? (Ні, тому що Данило Галицький надіявся що йому допоможе Папа Римський від нападів монголо татар, але Папа не надав реальної допомоги Данилові в боротьбі проти Орди)
Так, бо князь Данило став першим королем українського королівства, а  Галицько-Волинську державу – Руським королівством. Європа визнає існування українського королівства.  
         - Як пов’язані між собою дві події: подорож в Золоту Орду і коронація в Дорогочині? (Князь Данило хотів мати надійних союзників проти ворогів, тому  визнав свою підлеглість від хана Батия. Чекав на стійкий союз з Папою Римським, прийнявши корону.)

         - Яке місце в зовнішній політиці Данила належало відносинам з Папою Римським? (Данило хотів утворити анти монгольську коаліцію, тому звернувся за допомою до Папи Римського. Папа не надав реальної допомоги Данилові в боротьбі проти Орди, тому взаємини між Данилом і Римом не переросли у стійкий союз).
           Значення коронації Данила. Метод «Три речення»
·         Галицько-Волинське князівство стало самостійною Українською державою
·         Європа визнала існування Українського королівства.
·         Королівство стало силою, здатною об’єднати навколо себе інші українські землі.
ІY. Закріплення нового матеріалу
Доведіть, що Данило Галицький був «талановитий полководець»,
 «визначний будівничий», « неабиякий дипломат»
Попрацювавши з додатковими джерелами та підручником, ми зібрали такі факти: складаємо таблицю
Сфера діяльності
Факти
Полководець
Готуючись до зіткнення з монголами, Данило реорганізував військо. Княжу важкоозброєну кінну дружину переозброїли за зразком західноєвропейських рицарів. Також було створено легку кінноту, озброєну луками і шаблями за зразком монголів. Так, князь запозичив усе краще у воєнному мистецтві Заходу та Сходу.
 Також установив сильну князівську владу.
 Приєднав до своїх земель Києвське,Чернігівське та Сіверське князівства.
1238р.- розбив під Дорогочином війська Тевтонського ордену;
1245р.-блискуче переміг під Ярославом угорського короля
1246р.-заснував Галицький патріархат
Талановитий полководець перетворив Галицько-Волинську державу на сильну,яку поважали як на Заході так і на Сході. 
Будівничий
 Ще у 1237 році князь заснував місто Холм, яке невдовзі стало столицею князівства.
Там,  де  звір  ревів  голодний,
Серед  лісу  на  шпилі
Виріс  Холм  і  став  на  варті
Української  землі.  

У 1256 році розпочалося будівництво міста Львова, яке названо на честь старшого сина Данила – Лева.
Друге  місто  будувати
Він  над  Полтвою  звелів.
І  на  славу  Льва-князенка
Князь  назвав  це  місто  Львів.  
З містом Лева пов'язаний герб Галицько-Волинського князівства-золотий лев на синьому тлі, що символізував мужність, владу, звитягу, великодушність. Для будівництва і заселення нових міст Данило запросив багато майстрів: зброярів,ковалів, лучників,тощо.
Побудував церкву Іоанна Златоуста, храм Кузьми, Демяна, Пресвятой Богородиці.

Дипломат
Задля миру і спокою в державі він зважився на поїздку до Золотої Орди.
Здійснив успішні походи:проти литовців і ятвягів, 1243р. узяв Люблінську землю, пішов на Чехію та Сілезію.
Наполегливо домагався підтримки в боротьбі проти ординців у європейських володарів. Аби залучити їх до спільних дій проти монголів, прийняв королівську корону в Дорогочині в 1253році.
З допомогою династичних браків своїх дітей вирішував дипломатичні проблеми.
Син Лев-донька угорського короля Бели УІ.
Шварно- литовського Міндовга
Донька Переяслава - мазовецького князя Земовита
Добрі стосунки Г-В князівства з сусідніми державами уславили князя Данила як блискучого дипломата.


2. Значення діяльності Данила Галицького. Текст з пропусками.
 Гра «Реставратор».
Завдання. Реставрувати текст. (2бали)
«Князь Данило успадкував владу від свого батька__Романа________. Непокірні_бояри_________чинили опір князівській владі. Тривалий час Данило та його брат боролися за повернення батьківського престолу. У_1238______р. йому вдалося повернути князівський трон. Князь Данило зробив значну кількість корисних справ для зміцнення___Г-В_______держави. Він створив добре навчене__військо_______, підкорив собі колишню столицю Київської Русі — м.Київ____________,завдав поразки рицарям-хрестоносцям під_Дорогочином_________,
збудував фортечні укріплення, збудував низку міст. Одне з цих міст, засноване в__Львів_____р., він назвав на честь свого старшого сина___Лева_________. Місто_Холм______________Данило перетворив на столицю своєї держави. У 1245 році здобув блискучу перемогу в битві з угорським військом поблизу м__Ярослав__________.Не маючи достатніх сил боротися із військами Золотої Орди, Данило був змушений поїхати на переговори до хана____Батия____________ , який видав йому___ярлик_______на князювання. Основною метою всього його життя було звільнення від___монгольського___________ярма. У__1253___ ______р. у місті___ Дорогочині________Данило був коронований як король Галицько-Волинської держави. Помер у__1264_________р. у своєму улюбленому місті__Холм_________».
Довідка: Роман Мстиславович, бояри, Батий, ярлик, військо, 1238р., 1253р., 1256р., 1264р., Галицько-Волинська , Київ, Дорогочин, Львів, Холм, фортеці, Ярослав, Холм.

3. Рефлексія. Заповнення лінії часу . Кожен учень наносить дати та події на стрічку часу.
1201 р. – рік народження.
1205 р. - загибель батька Романа Мстиславича.
1223 р. - битва на річці Калка.
1238 р. - утвердження Данила в Галичі.
1245 р. - перемога під Ярославлем.
1245р. - відвідування Золотої Орди
1252 р. – дружні стосунки між угорським королем Белою ІУ  Данилом
1253 р. - коронація в Дорогочині.
1264 р. - смерть першого українського короля.
У тих надзвичайно складних, темних роках XIII ст. успіхи князя Данила були справді визначними.

Y. Підсумок уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Проблемне завдання. Чим Данило Галицький заслужив повагу не тільки на рідній землі, а у ворогів? Які дії князя Данила доводять його мудрість, мужність, наполегливість?
Оцінюючи його діяльність, сучасник-літописець записав: «Король Данило був добрим князем, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многі і церкви поставив, і оздобив їх різними прикрасами. I братолюбством він світився, був із братом своїм, Васильком. Сей же Данило був другим по Соломоні ».
Відповідь на проблемне питання:

Доведіть,що князь Данило Романович був мудрим політиком та державним діячем. Учні заповнюють на дошці самостійно.

Метод «Гроно
»
Слова:будівничий, дипломат, полководець,державний діяч, князь, король,переможець ворогів,політик, мужній воїн, підняв авторитет держави.
Які риси характеру, на вашу думку, були необхідні князеві? (витримка, толерантність, стриманість, патріотизм, сміливість, хоробрість, мудрість)
Метод «Незакінчене речення»
Сьогодні я дізнався…
Сьогодні ми  навчилися…
Пам'ять про Данила Галицького увічнена в сучасній Україні.
Пам’ятник  королю Данилу Галицькому в Галичі та Львові.. 1998 р. скульптор О. Пиляєв ( с. 136)
Іван Крип’якевич (історик України) дав таку оцінку діяльності:”Данило – це найбільша постать в історії Галицько- Волинської держави. Трудом свого життя він відбудував державу свого батька Романа і поклав основу під її дальший розвиток”.
Оцінювання діяльності учнів на уроці.
YІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 19, скласти план розповіді «король Данило- видатна постать  історії  Руси – України, переглянути фільм про Данила Галицького. 



 Кросворд «Данило Галицький».



  1. Монгольський воєвода, який здійснив похід у 1258 – 1260 році в Україну.
    (Бурундай)

  2. Річка, на березі якої у 1245 р. Данило Галицький розбив Угорське та Польське військо.
    (Сан)

  3. Папа Римський, який запропонував Данилові Галицькому корону короля.
    ( Іннокентій)

  4. Воєнно-релігійний орган створений німецькими лицарями – хрестоносцями.
    (Ливонський)

  5. Ханська грамота, яка давала руським князям право на княжіння.
    (Ярлик)

  6. Папський легат який коронував Данила Галицького
    (Опізо)

  7. Литовський князь, дочка якого була заміжньою за сином Данила Галицького. 
    (Міндовг)

  8. Один з синів Данила Галицького
    був одруженийз донькою литовськог окнязя (Шварно)
  9.   Місто яке відмовилося здатися військам Бурундая.(Холм)

  1. Країна, назва якої походить від слова «край», «країна» .
    (Украйна)

  2. Новий рід військ, утворений Данилом Галицьким.
    (Стрільці)

  3. Молодший брат князя Данила Галицького.
    (Василько)

  4. Замість воєнної допомоги від Папи Римського Данило Галицький отримав…..
    (корону)

      14. Місто, у стін якого Данило Галицький розбив у 1238 р. німецьких лицарів-                                    хрестоносців. (Дорогичин)
     15. Угорський король,чия донька була заміжня за сином Данила Галицького(Андрій).

Відповіді: 1. Бурундай. 2. Сан. 3. Іннокентій. 4. Ливонський.5. Ярлик.6.Опізо. 7. Міндовг. 8. Шварно. 9. Холм. 10. Украйна. 11. Стрельці. 12. Василько. 13.Корону.14. Дорогичин. 15. Андрій.


Завдання для самостійного опрацювання

Тема: Німеччина. Священна Римська імперія
Дати:         911 р.- виникнення Німецького королівства;  
955 р.- битва на річці Лех, поразка мадярів;  
962 р.- коронація Оттона I в Римі імператорською короною;  
1077 р.- «ходіння до Каносси».  1
291 р. - общини трьох альпійських земель (кантонів) – Швіца, Урі і Унтервальдена – об`єдналися проти спроб їх підкорити імператором Рудольфом І Габсбургом;
 1499 р. – визнання автономного статусу Швейцарського союзу.

Виникнення Німецького королівства. Виникнення Німецького королівства та поява нової імперії на Заході
 Дата                                                           Подія
911 р. Після смерті останнього правителя Східнофранкського королівства з династії Каролінгів уперше королем було обрано представника місцевої знаті франконського герцога Конрада
(911-918 рр.). Виникнення Німецького королівства
919 р. Новим німецьким королем після смерті Конрада I Франконського було обрано його онука, саксонського герцога Генріха Птахолова
 (919-936 рр.) 955 р. Битва на р. Лех поблизу Аусбурга в Баварії. Військо німецького короля Оттона I
(936-973 рр.) завдало ніщивної поразки мадярам, у результаті чого вони назавжди припинили напади на німецькі землі
961 р. Німецький король Оттон I на прохання 22-річного Римського Папи Іоанна XII здійснив похід до Італії, допоміг йому перемогти непокірних васалів і повернути втрачений престол 962 р. Папа Римський Іоанн XII 2 лютого в соборі Св. Петра коронував Оттона I як римського імператора. Друге відновлення Римської імперії на Заході  У результаті Верденського поділу
843 р. виникли Східне і Західне Франкські королівства.  Населення Східнофранкського королівства, яке розмовляло спільною німецькою мовою.  Термін «німецький» із мови перейшов на її носіїв і урешті на територію розселення.  Німецьке королівство з’явилося на карті Європи
 911 р., коли після смерті останнього правителя з династії Каролінгів королем було вперше обрано представника місцевої знаті — герцога Конрада I (911-918 рр.). Він вважається першим німецьким королем.  Його наступник - онук, саксонський герцог Генріх I Птахолов (919-936 рр.) започаткував нову саксонську династію на німецькому престолі.  Німецьке королівство в цей час складалося з чотирьох родових герцогств — Швабії, Баварії, Франконії та Саксонії.  Тут існувала виборна монархія: король обирався вищою знаттю. Поряд із цим певну силу мало так зване «право походження». Новий король мав бути родичем попереднього, хоча в історії Німеччини цей принцип багато разів порушувався.  Столиці в короля не було. Він правив державою, роз’їжджаючи своїми маєтностями.  Не існувало ніяких загальнодержавних податків, король жив насамперед на прибутки зі своїх маєтків.  Авторитет і  шану герцогів  король завойовував військовою силою.  Це вдалося послідовнику Конрада саксонському герцогу Генріху I, і ще більше його синові Оттону I.
 2. Поява нової імперії.  Діяльність Генріха I сприяла зміцненню авторитету Саксонської династії.  Після смерті короля 936 р. німецький престол за «правом походження» отримав його син Оттон.  Велику роль у зростанні популярності 24-річного короля відіграла його блискуча перемога над мадярами 955 р. на річці Лех поблизу Аугсбурга.  Після цього останні припинили свої набіги на німецькі землі й осіли в Паннонії, де і створили свою державу — Королівство Угорщина.  За цю перемогу Оттона I стали називати «спасителем християнства».   Німецьке рицарство прямо на полі бою проголосило Оттона імператором. Увінчання його імператорською короною мало відбутися в Римі. Проте здійснено це було лише через декілька років.  961 р. на прохання Папи римського Оттон I здійснив похід до Італії і допоміг йому приборкати непокірних васалів.  2 лютого 962 р. вдячний Папа в соборі Св. Петра в Римі коронував Оттона I як римського імператора.   Оттон I визнав право Папи на світські володіння в Італії, але їхнім верховним сеньйором був проголошений імператор.  Відтоді німецька королівська і римська імператорська корони стали неподільними. Так було вдруге відновлено Римську імперію на Заході.  Одначе це вже була інша імперія, в інших кордонах та історичних умовах.  Оттон I запровадив обов’язкову присягу Папи імператору. Проте Папа вважав, що його влада вище імператорської, бо вона від Бога, а імператор, у свою чергу, отримує владу від Папи.  У майбутньому ці суперечки призвели до жорстокої боротьби між імперією та папством.
3. Італійська політика німецьких імператорів  Протистояння церковної та імператорської верхівок досягло піку в другій половині XI ст., коли римським папою став Григорій VII (1073-1085), який провів низку реформ у католицькій церкві. Серед них було і скасування інвеститури — права імператора чи короля затверджувати духовних осіб на церковні посади.  Реформа викликала обурення у 26-річного німецького імператора Генріха IV (1056-1106), який не бажав втрачати свою владу над єпископами.  Розпочалася довга і виснажлива боротьба.  Спершу імператор ухвалив рішення про позбавлення сану Григорія VII.  Тоді папа відлучив від церкви Генріха IV і звільнив його підданих від присяги імператорові.  Цим скористалися невдоволені Генріхом IV німецькі феодали і розпочали повстання проти імператора.  Генріхові IV не залишилося іншого виходу, як шукати примирення з папою.  Холодної зими 1077 р. імператор з невеликим почтом прибув до резиденції папи в замку Каносса на півночі Італії.  Протягом трьох діб Генріх IV змушений був стояти босоніж, в одязі спокутного грішника, перед ворітьми замку, допоки Григорій VII пробачив свого супротивника.  Відтоді слово “Каносса” стало символом підкорення світської влади духовній, а вислів “ходіння у Каноссу” означає глибоке приниження переможцем переможеного.  Одначе Генріх IV не забув приниження і не змирився. У 1084 р. він, зібрав велику армію, рушив на Рим і захопив його.  Григорій VII ледь урятувався від полону і змушений був утекти на південь Італії. Наступного року Григорій VII помер, заповідаючи своїм наступникам продовжувати боротьбу проти імператорів.  Боротьба проти папської влади призвела до ослаблення Німецької імперії.   XII ст. в історії Німеччини стало періодом послаблення центральної влади. Німецька знать закріпила право обирати імператора.  Німецька знать зміцніла, значно збільшилася кількість герцогств, графств та інших світських і духовних володінь.  Князівські роди Штауфенів і Вельфів відіграли значну роль в історії Німецького королівства.  У XII ст. між ними розгорнулася запекла боротьба за політичне панування у країні.  1138 р. розпочалося правління династії Штауфенів, що тривало до 1254 р. Перщий представник - Конрад (1138-1152 рр.).  Найпомітніший слід в історії Німеччини залишили три її представники: Фрідріх I (1155-1190 рр.), його син Генріх VI (1191-1197 рр.) та онук Фрідріх II (1212-1250 рр.).
Німеччина за правління Штауфенів  Ім’я Особливості правління Фрідріх I Барбаросса Найзначніший представник династії Штауфенів. Здійснив п’ять військових походів до Італії, намагаючись підкорити її міста — республіки Північної Італії та Папську державу. Зазнав поразки, але італійці були змушені визнати його своїм правителем. У Німеччині намагався зміцнити свою владу над князями. Приєднав до володінь Штауфенів Південну Італію і Сицилію. Брав участь у хрестових походах.
Генріх VI Був володарем німецької, сицилійської, італійської та імперської корон. Прагнув підкорити Візантію, створити «світову імперію». Поставив у васальну залежність від імперії Арагонське королівство і англійського короля Річарда Левине Серце
Фрідріх II Був проголошений королем у віці 2 років, після смерті батька. По досягненні повноліття продовжив боротьбу своїх попередників за підкорення Північної і Центральної Італії. Вважається одним з найосвіченіших людей XIII ст. Сприяв розвитку науки і мистецтва. Заснував університет у Неаполі. Після безрезультатної 30-річної боротьби за підкорення італійських міст, відлучення Папою від церкви і оголошення Антихристом зазнав повного краху  Згасанню династії Штауфенів, сприяла також справжня ненависть до її представників — римських пап. Зокрема, за розпорядженням Папи Климента IV було страчено 14-річного онука Фрідріха II Конрадіна і знищено інших членів цієї династії.  Італійська політика імператорів була згубною як для Італії, так і для Німеччини та імператорів.  Італія і Німеччина стали роздробленими.  Імператори  втратили владу.  Папи  римські не змогли створити велику християнську державу під своєю зверхністю.
 3. Німецький „наступ на Схід” Самостійна робота з підручником .
 Х ст. землі полабських і поморських слов`ян  намагалися завоювати Генрії І і Оттон І. Перший „наступ на Схід” потерпів поразку.  Похід в землі слов’ян (1147 р.)  по землях полабських слов’ян. На завойованих землях постало маркграфство Бранденбург, центром якого у ХІІІ ст. стало місто Берлін.  ХІІІ ст. - німецька колонізація Прибалтійських земель, що були заселені балтськими племенами. У 1201 р. у землях ливів була заснована Рига. Яка згодом стала центром нової німецької землі – Лівонії.  Не просто склалися  відносини з сусідніми руськими князівствами – Новгородом, Псковом та Полоцьком. Пік протистояння припадає на 30 – початок 40-х років ХІІІ ст. Після поразки у битві на Чудському озері („Льодове побоїще” 1242 р.) на тривалий час було укладено мир.  У 1231 р. почалось  підкорення слов’янського племені прусів.  Головну роль у їх завоюванні відіграв Тевтонський орден  На місці підкорених ними земель прусів вони створили сильну державу, яка незабаром стала загрозою як для Польщі, так і для руських князівств.  У 1238 р. у битві під Дорогочином Данило Галицький завдав їм першої серйозної поразки. Після цього тевтонці зосередили свою головну увагу на боротьбі проти литовців. Проте „литовські походи” ордену так і не дали бажаного результату. Литовські племена об`єдналися у єдине князівство, яке не тільки дало відсіч німецькій агресії, а і стало вагомим чинником у подальшій історії Східної Європи.  Крім того орден зіпсував відносини з Польщею, захопивши у неї приморські землі.  Згодом у 1410 р. об`єднань військо Польщі та Литви завдало поразки ордену у битві під Грюнвальдом, а землі ордену стали васальними польського короля.  Німецька колонізація відбувалася не лише за допомогою сили зброї. Багато правителів країн Східної Європи запрошували німецьких поселенців у свої володіння, сподіваючись використати їх досвід для освоєння значних територій, заснування міст і розвитку ремесла. Згодом це зумовило існування у містах на сході Європи значного прошарку німецького населення.
 4. Занепад імператорської влади. Золота булла  У XIII ст. Священна Римська імперія вступила у смугу кризи, а згодом і занепаду.  У 1254 р. помер останній король із династії Штауфенів.  Імперія припинила свої намагання підкорити Італію і перестала бути суперницею римських пап.  В імперії розпочався період міжцарів’я (1254-1273 рр.).   Німеччина розпалася на багато світських і церковних володінь, міст і окремих рицарських володінь.  Із цього найбільше скористалися князі, які збільшували свої володіння і зміцнювали владу.  Після формального відновлення влада імператора була настільки ослабленою, що він реально управляв лише своїми родовими володіннями.  Імперські князі ревно стежили за посиленням імператорської влади і прагнули обрати імператором слабшого.  У період міжцарів’я встановився порядок, коли імператора обирали сім наймогутніших князів імперії, які називалися курфюрстами.   На імператорську корону претендували представники з родин Габсбургів і Люксембургів.  У середині XIV ст. політичний центр імперії перемістився в Чехію. Імператор Карл IV (1346-1378 рр.) з династії Люксембургів був одночасно і королем Чехії. У своїй політиці він основну увагу приділяв власним родовим володінням.  Карл IV, розуміючи, що утримувати імперію під своєю владою він не зможе, вирішив закріпити існуючий стан речей, за якого імперія лише об’єднувала окремі самостійні князівства, міста та ін.  Так, у 1356 р. він оголосив Золоту буллу, що закріплювала роздробленість Німеччини.  Булла підтверджувала порядок вибору німецького короля курфюрстами більшістю голосів.  Булла закріплювала привілеї князів на вищий суд, розроблення копалень, монети, збирання золота.  Дозволялося вести «законно оголошені» війни.  Війни васалів проти сюзерена було заборонено.  Золота булла стала основною для законів імперії аж до її ліквідації 1806 р.  Від кінця XV ст. імперія стала називатися Священною Римською імперією германської нації.
 5. Утворення Швейцарського союзу Самостійна робота з підручником
 Скласти план пункту: „Утворення Швейцарського союзу”  Ослаблення імперії поклало початок новому політичному утворенню – Швейцарському союзу.  У 1291 р. общини трьох альпійських земель (кантонів) – Швіц, Урі і Унтервальден – об`єдналися проти спроб їх підкорити імператором Рудольфом І Габсбургом (1273-1291 рр.).  Вільні селяни стали йому на заваді. Крім того через ці землі проходив важливий перевал Готхард, який зв’язував Німеччину з Італією.  За народними переказами на боротьбу проти Габсбургів співвітчизників підняв відомий стрілом з лука Вільгельм Телль. У 1315 р. селянська піхота вщент розгромила війська Габсбургів біля гори Моргантен.  Після цього до союзу приєдналися ще п`ять міських кантонів.  1499 р. Союз домоглася автономії від імперії .  На початку ХVІ ст. до союзу приєдналося ще 5 кантонів. Населення кантонів говорило на різних мовах – німецькій, французькій, італійській, але їх об’єднувало спільне прагнення жити у вільній державі.  Остаточно міжнародне визнання незалежності Швейцарія здобула лише у 1648 р.  Влада – склалося народовладдя – зібрання дорослих чоловіків.  Швейцарців, які проявили себе стійкими і вправними воїнами, стали запрошувати служити за гроші правителі різних європейських держав, а також папа римський. На відміну від інших найманців, швейцарці відзначалися стійкістю і відданістю. По теперішній день з них набирається гвардія, що охороняє папу римського.
6. Ганза  Особливою складовою імперії були імперські міста, що підкорялися лише імператорові. Відсутність сильної центральної влади в імперії зумовлювала розвиток міського самоуправління, але не захищала міста від зазіхань сусідніх князівств. Таке становище імперських міст спонукало їх до об’єднання з метою захисту своєї незалежності.  Найбільшим союзом міст стала Ганза — об’єднання купецьких міст, що вели посередницьку торгівлю. Союз було започатковано 1241 р., коли міста Гамбург і Любек уклали між собою союзницький договір. Остаточно союз сформувався у 1356 р. До нього входило майже 80 міст Північної Німеччини, Прибалтики і нижньорейнських земель. Метою союзу було утримання монопольного права на торгівлю з Англією, Нідерландами, Скандинавськими державами і Руссю. Ганзейські факторії (торговельні поселення) розміщалися від Лондона до Новгорода.  Хоча Ганза не була політичним об’єднанням, вона відіграла величезну роль у політичному житті сусідніх держав. Вона вела війни, укладала союзи. Так, у 1367 р. Ганза в союзі зі Швецією і герцогством Мекленбурзьким вела війну проти Данії. Перемога у війні дала їй повний контроль над протоками з Північного в Балтійське море і право брати участь у виборі датського короля.  Будучи могутньою економічною і політичною силою, Ганза не являла собою якогось стрункого утворення, схожого на державу. Кожне місто, що входило до союзу, було повністю незалежним у внутрішньому житті. Єдиним загальним органом був з’їзд представників міст. Рішення, що ухвалювалися на з’їзді, були обов’язковими для всіх, а їх невиконання загрожувало відокремленням від союзу. У разі ведення війни кожне місто споряджало флот і армію для спільних дій.  Від кінця XV ст. Ганза почала занепадати. Це було зумовлено переміщенням головних торговельних шляхів до Атлантичного океану і зростанням морської могутності Нідерландів і Англії. Остаточного удару Ганзі було завдано в роки Тридцятилітньої війни в першій половині XVII ст., коли торгівля в Балтійському морі майже припинилася.

 Домашнє завдання  § 10, Скласти план пункту: „Утворення Швейцарського союзу”  Історичний  портрет Фрідріха II Штауфена – усно 


Виконати тести 


                                           Тестові завдання   7 клас  Історія України
КИЇВСЬКА РУСЬ У ІІ ПОЛОВИНІ ХІ – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІІІ СТ.
                                                                 Варіант 1
1.Позначте, коли відбулася битва на річці Альті
А.1054р. Б.1068 р. В.1072 р. Г. 1073 р.

2.Вкажіть у якому джерелі вперше вживається згадка «Україна»
А.Київський літопис                            Б. «Слово о полку Ігоревім»
В.Галицько- Волинський літопис     Г. «Повість минулих  літ»

3.Назвіть ім’я князя про ,якого розповідає автор «Слова о полку Ігоревім»
А. Володимира Мономаха   Б. Ярослава Осмомисла
В.Святослав  Ігорович           Г. Ярослава Мудрого

4.Вставте пропуски у речення
«Повість минулих літ» - це літописний звід, створений у ……………  ченцем………………………..  .
У ньому розповідається про……………………………………………………………………………………………………………………

5. Вкажіть правильне судження
Складна політична ситуація в Галицькому князівстві за  Ярослава Осмомисла була спричинена
1.Сваволею боярської верхівки  2. Припиненням князівських міжусобиць
А.Обидва варіанти правильні                   В.Тільки 2- й варіант правильний
Б.Тільки 1- й варіант правильний            Г.Обидва варіанти неправильні

6.Вставте пропуски у речення
Після смерті князя _________________________  Київська держава остаточно розпалася на окремі незалежні князівства.

7.Дайте визначення поняттям
Віче_________________________________________________________________________________
Літопис - _____________________________________________________________________________________
8. Назвіть твір з якого взято уривок
«Понад усе майте страх Божий. Не лінуйтеся, не покладайтеся на бояр і воєвод, а самі доглядайте за всім. Шануйте старого чоловіка, як батька, а молодого, як брата. Будьте справедливими суддями, присяги не ламайте»

9. Встановіть відповідність
1.1068 р.                     А. Битва на р. Альті
2.1072 р.                     Б. З’їзд князів у Вишгороді
3.1097 р.                     В. Прихід до влади Володимира  Мономаха
4.1113 р.                     Г. Любецький з’їзд
                                     Д. Похід новгород- сіверського князя Ігоря проти половців

10.Складіть історичний портрет Ярослава Осмомисла.

11. Поясніть, чому після смерті Ярослава Мудрого почався процес феодальної роздробленості?

12.Розкажіть про розвиток освіти , науки, усної народної творчості Київської Русі періоду політичної роздробленості.
    
                                              



Тестові завдання  7 клас                Історія України
КИЇВСЬКА РУСЬ У ІІ ПОЛОВИНІ ХІ – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІІІ СТ.
                                                                 Варіант 2
1.Позначте, коли відбувся з’їзд князів у Любечі
А.1068р. Б.1097 р. В.1072 р. Г. 1169 р.

2.Вкажіть ім’я князя , який у 1169 р пограбував та спалив Київ
А.Ярослав Осмомисл                            Б. Андрій Боголюбський
В. Володимир Мономах                      Г. Юрій Долгорукий

3.Назвіть племена ,з якими постійно боровся Володимир Мономах
А. Половці   Б. Печеніги   В. Угорці    Г. Поляки

4.Вставте пропуски у речення
Володимир Мономах вніс до «Руської правди» і «Правди Ярославовичів» доповнення - «………………………………………………» . У ньому він обмежив права ……………………….., таким чином  утруднювалось перетворення людей на ……………………………..   .

5. Вкажіть правильне судження
Наслідком битви на р. Альті 1068 р. був
1.Виступ киян проти князя Ізяслава Ярославовича 2.Утвердження в Києві Володимира Мономаха
А.Обидва варіанти правильні                   В.Тільки 2- й варіант правильний
Б.Тільки 1- й варіант правильний            Г.Обидва варіанти неправильні

6.Вставте пропуски у речення
При дворах князів жили поети – співці, що прославляли своїх господарів. У « Слові о полку Ігоревім» як взірця поетичної майстерності  згадують……………………………………………………………………….

7.Дайте визначення поняттям
Вотчина______________________________________________________________________________
Феодальна роздробленість - _____________________________________________________________________________________

8. Прочитайте уривок і назвіть  автора та твір
«… Убогих не забувайте, але наскільки є змога, по суті годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступіть самі… Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його…»


9. Встановіть відповідність
1.1113-1125рр.       А. Ярослав Осмомисл
2.1125-1132рр.       Б. Володимир Мономах
3.1141-1153 рр.      В. Володимирко
4.1153-1187рр.      Г.МстиславВеликий
                                   Д. Володар
10.Складіть історичний портрет Володимира Мономаха.

11. Назвіть причини
феодальноїроздробленості  Київської Русі?

12.Розкажіть про  літописи  та архітектурні
пам’ятки  Київської Русі періоду  феодальної  роздробленості..                                                                               

Немає коментарів:

Дописати коментар